10 de novembre de 2023 | 19:00 - 20:30

Presentació de llibre: Y los lobos le enseñaron a aullar

La Biblioteca Pilarin Bayés de Vic us convida a la presentació del llibre:

Y los lobos le enseñaron a aullar. La historia de un niño y la superación de su tartamudez. Un relato de lobos en la Sierra de la Culebra de Juan Manuel Ramos Cumplido, un dels biògrafs del Dr. Felix Rodríguez de la Fuente i il·lustracions de Sara González Orgaz.

Basat en la pròpia experiència de l’autor –un dels biògrafs del Dr. Félix Rodríguez de la Fuente (“Qué lugar más hermoso para morir”. Editorial Raíces, 2001 )-, aquesta obra literària, prologada per Carlos Sanz, un dels membres de l’equip de “El hombre y la tierra” i expert en el comportament dels llops, narra la història d’un nen tartamut a la recerca d’un somni: anar a una terra de llops, que es va fer realitat en conèixer Manuel Gallego Rodríguez, Guarda Major Forestal de la Reserva Regional de Caça de la Serralada de la Culebra (Zamora).

Aquesta història real de superació personal relata la vida d’aquell nen al seu món de comunicació advers, que va descobrir en els animals -i en el poder de l’escriptura- una manera de poder expressar-se sense por. I de com va vèncer la seva tartamudesa gràcies a Guillem, un professor d’EGB, i a les seves experiències amb els llops al costat d’aquell guardaboscos en un lloc on no necessitava parlar per ser feliç.

Amb il·lustracions de Sara González Orgaz, és, a més a més, una oda a la Serralada de la Culebra, impregnada amb la poesia de Manolín i de Santiago León Lucas, que no només descriu la vida d’aquell savi expert en llops -amb fotografies i testimonis inèdits- sinó que, expressa els sentiments d’un nen davant la seva dificultat oral. Perquè apassionar-se, creure en un mateix i entendre que s’han d’enderrocar les barreres que qüestionen les nostres capacitats o desitjos, ha de ser el camí. L’únic llenguatge que mai tartamudeja és el de l’ànima i, quan ho comprenem, ja no tenim por… i comencem a deixar de tartamudejar.

Manuel Gallego va morir el 21 de gener del 2002. Els seus llops van quedar orfes. Vint anys després, el major incendi forestal en la història de la península Ibèrica va arrasar la Serra de la Culebra. Allà, els llops ja han deixat d’udolar. Però la Culebra no calla. I un nou cant se sent després del pas de l’infern: el de l’esperança.

Els llops, la tartamudesa, l’assetjament escolar… són temes que es tracten en aquest conmovedor relat, carregat de testimonis i que també homenatja a un professor i al coneixedor més expert del llop en llibertat del nostre país.”

L’acte comptarà amb la presència de l’autor del llibre Juan Manuel Ramos Cumplido

Dia: Divendres, 10 de novembre de 2023

Lloc: Sala d’actes U d’octubre. Biblioteca Pilarin Bayés de Vic