Videojocs a la Biblioteca Pilarin Bayés de Vic

Per què?

Al voltant del 80% de la població en edat d’escolaritat obligatòria juga regularment a videojocs, fet que converteix aquesta esfera de l’entreteniment en un nínxol de consum cultural clau per entendre la infància i l’adolescència contemporània. A més, les institucions educatives i culturals arrosseguem cert endarreriment a l’hora d’ajudar la població en la construcció d’una mirada crítica envers aquestes obres que els permeti entendre millor i amb més criteri aquest espai d’oci. Per això des de la biblioteca volem fer un pas endavant i assumir la responsabilitat de ser un punt de trobada plural amb la cultura contemporània, incloent-hi els videojocs.

Amb quin objectiu?

Un dels grans problemes actuals que té la cultura del videojoc és el petit espectre d’obres que es consumeix. Es juga molt, però es juga a molt poques coses i totes s’assemblen massa: jocs de futbol, ​​de guerra, d’habilitat… Per aquest motiu, des de la biblioteca, volem visibilitzar que el món del videojoc és molt plural i té molt a oferir a l’oci artístic de la població. Per assolir-ho, hem dissenyat un projecte que, a més de facilitar el contacte obert amb aquesta forma de cultura a tota la comunitat de Vic i comarca d’Osona, sigui un espai de descobriment de les seves possibilitats expressives.

Com?

1) Joc lliure:

La biblioteca disposa de tres espais, diferenciats per l’edat dels usuaris als quals s’adreça, on es duu a terme una programació mensual de jocs acuradament seleccionats. Amb aquesta selecció es pretén que els usuaris gaudeixin de l’enorme riquesa estètica que pot arribar a tenir el món del videojoc.

Tauleta per als infants: La biblioteca disposa d’una tauleta per al joc digital pensada per als infants de més de 3 anys que conté una obra per gaudir i compartir amb les seves famílies. Aquest espai vol ser, principalment, un lloc de joc compartit tant entre nens i nenes com entre els infants i els adults que els acompanyen.

Àrea de joc infantil: La biblioteca disposa d’un espai amb tres ordinadors on els nens i les nenes entre 6 i 12 anys poden venir a jugar a tres jocs diferents cada mes. Les obres es trien sempre d’acord amb un criteri de qualitat estètica que respongui tant a la part audiovisual com al gaudi interactiu que ofereixin. A més, les obres se seleccionen tenint en compte les diferències que hi pugui haver entre un infant de 6 anys i un de 12 i que tots puguin trobar el seu espai de gaudi.

Àrea de joc juvenil i adult: A la primera planta hi ha l’espai de joc per a adolescents, joves i adults amb tres consoles de darrera generació. Aquí s’ha dissenyat una programació diària i rotativa que permet als públics accedir a obres interessants des de diferents perspectives: jocs on la música i el ritme tenen un rol important; jocs artístics que surten dels estàndards de consum; jocs pensats per jugar en companyia; jocs generalistes… La selecció, a més, vol allunyar-se voluntàriament de qualsevol joc que faci servir les mecàniques de combat i violència com a forma de relació amb el món, ja que considerem que està sobrerepresentada al món del videojoc i és contradictòria amb els objectius de pluralitat cultural de la biblioteca. Als matins, aquest espai només està disponible per a més grans de 16 anys; els dissabtes per a menors de 12 i grups familiars.

2) Clubs de joc:

La biblioteca ofereix espais de joc compartit i conversa, dirigits per un mediador, que permet aprofundir-hi més, des del diàleg i l’acompanyament en les possibilitats d’aquesta esfera artística. Les sessions van adreçades a diferents tipus de públic, tan adults i familiar, com específicament infantil i juvenil.

3) Programació cultural al voltant del món del videojoc:

A més de jugar, la biblioteca vol ser una àgora de formació i conversa al voltant de la cultura del joc i per això es duran a terme xerrades i trobades amb el videojoc com a eix temàtic.

GUIA DE VIDEOJOCS:

El món dels videojocs és molt plural però massa sovint es juga molt al mateix tipus de jocs: d’esports, de guerra, d’habilitats… Des de la biblioteca us animem a descobrir un altre tipus de jocs: d’exploració, d’observació, de cooperació… N’hi per a totes les edats!

Cliqueu a la imatge per obrir la guia de videojocs:

ETIQUETES: Clubs de joc, Ficció digital, Ficció en joc, Joves, Sala Infantil, Videojocs