Els Bibliobusos d’Osona: un servei de proximitat i personalitzat

El passat dissabte 28 de gener vam celebrar el “Dia dels bibliobusos”. Una efemèride, aquesta, que volem aprofitar per mostrar el valor que té aquest servei de biblioteca mòbil, que és el bibliobús. El bibliobús facilita l’accés a la informació, a la lectura, a la formació, a l’oci i a l’alfabetització digital a tots els ciutadans de municipis més petits de 3.000 habitants. La Diputació de Barcelona té una flota de 10 bibliobusos, 3 dels quals circulen per la comarca d’Osona: el Bibliobús Guilleries, el Bibliobús Puigdon i el Bibliobús Tagamanent. És a aquests 3 bibliobusos als quals volem retre homenatge amb motiu del “Dia dels bibliobusos”.

El primer bibliobús que va circular per la comarca d’Osona va ser el Guilleries, l’any 1997. És el bibliobús que, en la seva ruta, recorre més municipis de la comarca d’Osona, presta servei a un municipi de la subcomarca del Lluçanès (Alpens) i només presta servei a un municipi que no és de la comarca: Collsuspina (que pertany a la comarca del Moianès). Un any més tard, el 1998, s’inaugurava el bibliobús Tagamanent, un bibliobús que presta servei a municipis d’Osona, de la subcomarca del Lluçanès i de la comarca del Moianès (Castellcir, Castellterçol i Sant Quirze Safaja). El tercer bibliobús de la comarca es va inaugurar l’any passat, el setembre de 2016: el bibliobús Puigdon, que representa un nou model de bibliobús, més tecnològic, equipat amb una màquina d’autopréstec, Wi-Fi  i 3 tablets per a ús dels usuaris.  Aquest bibliobús presta servei a municipis d’Osona, de la subcomarca del Lluçanès, a un municipi de la comarca del Vallès Oriental (Tagamanent) i a un municipi, Viladrau, que pertany a la comarca d’Osona però és de la província de Girona.

Bibliobús Guilleries
BIBLIOBÚS GUILLERIES

Els bibliobusos no són només un lloc on anar a buscar llibres, revistes, pel·lícules i documentals o cds; el bibliobús és un servei que realitza activitats de foment de la lectura com les campanyes de tardor o de primavera que porten espectacles de poesia als alumnes de primària, o que ofereixen als escolars una sessió de contes en anglès, o que transporten als alumnes, des d’educació infantil fins a cicle superior de primària, al màgic món del circ o a un viatge ple d’aventures; és un servei que porta lots de llibres a les escoles, als casals d’avis, als punts joves i, fins i tot, a domicili, en aquells casos en què el ciutadà no es pot desplaçar fins al bibliobús. Les xifres constaten la vitalitat dels bibliobusos. Durant l’any 2016, els clubs de lectura de la ruta del Bibliobús Guilleries han realitzat un total de 54 sessions, amb un total de 658 assistents; el Bibliobús Puigdon, un total de 8 sessions i de 141 assistents; i el Bibliobús Tagamanent, un total de 24 sessions i de 291 assistents. Pel que fa a les hores del conte realitzades, el Bibliobús Guilleries ha fet 12 sessions, que han comptat amb un total de 1.760 assistents; el Bibliobús Puigdon, 10 sessions i un total de 359 assistents i el Bibliobús Tagamanent, un total d’11 sessions i de 1.377 assistents.

Bibliobús Tagamanent
BIBLIOBÚS TAGAMANENT

Uns bibliobusos, els de la comarca, que tenen al capdavant un equip de professionals qualificats, amb experiència, motivats, compromesos i amb una gran vocació de servei al ciutadà. En Joan Casanovas, la Rosa Garcia i l’Olga Pujol (Bibliobús Guilleries), en Xevi Cunill i l’Assumpta Molist (Bibliobús Tagamanent) i en Sergi Escayol i la Montse Fàbregas (Bibliobús Puigdon) surten cada dia de Gurb, del local on estan ubicats els bibliobusos,  per facilitar la lectura, l’accés al coneixement, a l’oci, a la cultura, a la informació i a les noves tecnologies als ciutadans que viuen en municipis petits on, per nombre de població, no es disposa del servei de biblioteca pública.

Bibliobús Puigdon
BIBLIOBÚS PUIGDON

Les xifres reflecteixen el què ha estat el servei dels bibliobusos de la comarca d’Osona al llarg d’aquest any que hem deixat enrere. Durant l’any 2016, el Bibliobús Guilleries ha prestat servei un total de 214 dies i de 962 hores; el Tagamanent ha ofert servei un total de 198 dies i de 826 hores i el Puigdon, un total de 63 dies i 287 hores. La següent taula mostra  els usos que els ciutadans han fet dels serveis que presten els bibliobusos de la comarca. Hem d’esmentar que el bibliobús Puigdon va començar a donar servei a partir del 19 de setembre de 2016, ja que va ser inaugurat el 16 de setembre i, d’aquí, la diferència de dades en relació als altres 2 bibliobusos que han prestat els seus serveis durant tot l’any.

taula2

Podeu informar-vos de la ruta dels bibliobusos, de novetats, de les activitats que realitzen a través de la web de la Biblioteca virtual: http://bibliotecavirtual.diba.cat/bibliobusos .

I també trobareu informació a les xarxes socials dels bibliobusos: https://www.facebook.com/bibliobus (facebook del Bibliobús Guilleries) i blog del bibliobús Tagamanent: http://bibliobustagamanent.blogspot.com.es

ETIQUETES: Bibliobusos, Biblioteques d'Osona, Notícies