Mor l’historiador català Josep Fontana i Lázaro

Josep Fontana i Lázaro (20 de novembre 1931 – 28 d’agost 2018)

L’historiador català ha mort avui als 86 anys després d’una llarga malaltia.

Llicenciat en lletres per la Universitat de Barcelona al 1956, va ser deixeble de Pierre Vilar i Ferran Soldevila, i va ser ajudant de Jaume Vicens Vives a la Facultat de Ciències Econòmiques de Barcelona fins al 1966. Va exercir com a professor d’història contemporània i història econòmica a les universitats de Barcelona, València, l’Autònoma de Barcelona i la Pompeu Fabra, de la qual és catedràtic emèrit. La seva especialització va ser la història econòmica d’Espanya durant el s. XIX.

Al llarg de la seva vida va ser guardonat en nombroses ocasions. Va ser distingit amb el Premi Nacional de Cultura de Catalunya 2007 en reconeixement a la seva trajectòria professional, així com la Medalla d’Or de l’Ajuntament de Barcelona al mèrit cultural (2002), Premi Narcís Monturiol (2003), la Creu de Sant Jordi (2006), i la Medalla d’Or de l’Ajuntament de Barcelona (2018).

Va ser nomenat Doctor Honoris Causa per les universitats Nacional del Comahue, Argentina (2002), la Rovira i Virgili (2010), la de Valladolid (2011) i la de Girona (2013).

És autor d’una gran quantitat de llibres que van ajudar a difondre la història entre el gran públic, entre els quals destaquen:

La formació d’una identitat. Una història de Catalunya”, “L’ofici d’historiador”, “La construcció de la identitat”, “La historia després de la fi de la història”, “El siglo de la revolución”, “La quiebra de la monarquia absoluta (1814-1820)”, “Por el bien del imperio. Una historia del mundo desde 1945”, etc.

Aquesta és una petita mostra dels llibres de Josep Fontana que trobareu disponibles a la nostra Biblioteca. Si cliqueu sobre la imatge, s’obrirà la cerca al Catàleg Aladí de la Xarxa de Biblioteques Municipals de la Diputació de Barcelona :

(Imatges: Biblioteca Joan Triadú ; Wikimedia Commons)

ETIQUETES: Història, Homenatges, Josep Fontana i Lázaro, Notícies