Club de lectura Dones i literatura: Claus i Lucas d’Agota Kristof

A la trobada del Club de lectura Dones i literatura del mes de març comentarem el llibre Claus i Lucas d’Agota Kristof.

Un clàssic modern. Una lliçó d’escriptura. Una lectura memorable i devastadora.

Els bessons Claus i Lucas viuen en un país ocupat per forces estrangeres. Són enviats a una ciutat fronterera, fugint de la Guerra—una guerra—, que s’apropa al seu final. La seva àvia, una dona cruel i abjecta que viu en una caseta ruïnosa dels afores, els acollirà de mala gana. Els nois respondran a les penalitats practicant una sèrie d’exercicis amb l’objectiu de fer suportable l’insuportable: el fred, la gana, el dolor, la guerra. Anotaran els seus progressos en un quadern escolar i esdevindran uns mestres precoços i impassibles en l’art de sobreviure. Així s’inicia la trilogia de Claus i Lucas, d’Agota Kristof, formada per El gran quadern, La prova i La tercera mentida, que Amsterdam Llibres recupera en aquest volum amb traducció de Sergi Pàmies. Aquestes tres novel·les configuren una de les al·legories més torbadores i inquietants sobre l’Europa de la Segona Guerra Mundial, la de la Guerra Freda i la de les revolucions de 1989. Però no tan sols això. Pocs escriptors han arribat tan lluny com Kristof en l’exploració de la identitat, la crueltat, la solitud i la mentida. Escrita amb desapassionada precisió, Claus i Lucas és una freda ganivetada de la qual el lector no acabarà de refer-se mai. «Ja ho he escrit. Ho he escrit tot. Tot…

(Sinopsi de la contraportada del llibre)

Agota Kristof (Hongria, 1935 – Suïssa, 2011) era filla d’un mestre d’escola i d’una professora d’art. L’any 1956 va fugir d’Hongria amb el seu marit i la seva filla de quatre mesos per motius polítics i es va instal·lar a Suïssa on per tirar endavant va treballar en una fàbrica de rellotges durant cinc anys. Es va separar, va aprendre francès, la seva llengua d’adopció i va començar a escriure en aquest idioma. Al principi era dramaturga i les seves obres de teatre tenen encara avui en dia un èxit especial a Alemanya i al Japó on es porten a escena habitualment. També va escriure poesia però amb les seves novel·les va assolir el reconeixent internacional.

L’any 1986 va publicar la seva primera novel·la El gran quadern que seria la primera d’una trilogia protagonitzada pels germans Claus i Lucas. La va seguir La prova (1988) i La tercera mentida (1992). A Espanya es van publicar els tres volums junts sota el títol de Claus i Lucas a l’editorial Libros del Asteroide (2019) i en català a Amsterdam Llibres. Es considera la seva gran obra i va obtenir importants premis literaris. S’ha traduït a més de 30 idiomes i amb aquesta trilogia, Kristof es va convertir, en el seu moment, en un referent de les lletres franceses.

Per saber-ne més:

Les persones interessades en participar en aquest club de lectura ja poden recollir el llibre a la Biblioteca Joan Triadú de Vic.

La trobada del Club de lectura Dones i literatura es farà:

Dijous, 3 de març de 2022 a les 18:30 h. a la Biblioteca Joan Triadú de Vic *

* Activitat sotmesa a les condicions que determini el PROCICAT a causa de la pandèmia de coronavirus. En cas que no sigui possible fer la trobada presencial del Club de lectura Dones i literatura, l’activitat es farà de manera virtual a través de l’aplicació de videoconferència Jitsi Meet.

ETIQUETES: Agota Kristof, Claus i Lucas, Club de lectura Dones i Literatura