Club de lectura Dones i literatura: El profesor de Charlotte Brontë

A la trobada del Club de lectura Dones i literatura del mes de gener comentarem el llibre El profesor de Charlotte Brontë.

William Crimsworth se’n va cap a Brussel·les on aconsegueix un lloc de professor d’anglès en un internat i ha d’escollir entre les atencions de la brillant i astuta directora i la tímida admiració d’una jove òrfena. L’ètica del treball és l’eix que vertebra l’ideari de la novel·la, però també hi destaca el solitari i dolorós afany per ser fidel als propis principis en un món opressiu i ple de prejudicis.

(Sinopsi de la contraportada del llibre)

Charlotte Brontë (Thronton, Gran Bretanya; 1819 – Haworth, Gran Bretanya; 1855) era la tercera filla de sis germans, fills d’una família pobre i molt cristiana, doncs el seu pare era un pastor anglicà. La seva mare va morir de càncer quan ella tenia 5 anys. Llavors el seu pare va enviar les seves quatre filles grans a un internat on les dues filles grans van morir de tuberculosi per culpa de les condicions sanitàries del lloc. I quan va tornar amb la seva família, la Charlotte va assumir el paper de germana gran i es va fer càrrec dels seus germans més petits, així com de la seva educació. En aquell moment va créixer una gran creativitat en els germans Brontë fomentada per Charlotte. També va comptar amb l’ajuda de la seva tieta per tenir cura de la seva família. De jove va exercir la docència i va treballar d’institutriu. L’any 1842 va anar a Brussel·les amb la seva germana Emily per perfeccionar el seu francès. Allí es va enamorar de Constantine Héger, el propietari de l’escola on van anar a estudiar, un home casat i amb fills. Era un amor secret i impossible, però algunes cartes d’amor que Charlotte li va enviar s’han pogut conservar, malgrat el temps. I llavors van haver de tornar a corre-cuita a Gran Bretanya a causa de la mort de la teva tieta.

En aquell moment va intentar crear una escola amb les seves germanes però no van tenir èxit. I van decidir concentrar els seus esforços en la literatura. Charlotte va escriure llavors el seu primer llibre, El profesor que no va aconseguir publicar. L’any següent, però, va veure la llum Jane Eyre (1847) sota el pseudònim de Currer Bell amb un gran èxit. També aquell mateix any es van publicar els llibres de les seves germanes Agnes Grey d’Anne i Cims borrascosos d’Emily també publicats sota els pseudònims d’Action Bell i Ellis Bell. I no va ser fins al cap d’un any que no van revelar les seves identitats reals ja que no confiaven en que el món literari de l’època les prengués prou seriosament. I en aquell moment es van convertir en unes celebritats. La felicitat però va ser breu doncs al cap de poc va morir el seu germà Branwell, que s’havia dedicat més a la pintura i poc temps després les germanes Anne i Emily. Charlotte va ser la única supervivent del germans Brontë i l’única que va poder gaudir de la vida d’escriptora i moure’s en els ambients literaris de Londres. Durant aquells anys va publicar Shirley (1849) i Villette (1853). L’any 1854 es va casar i l’any següent, estant embarassada, va emmalaltir de tuberculosi i va morir. Va deixar un nou llibre a mig escriure que es va continuar de manera anònima i es va publicar amb el títol d’Emma Brown. L’any 1857, de manera pòstuma, es va publicar la seva primera novel·la, El profesor.

Les persones interessades en participar en aquest club de lectura ja poden recollir el llibre a la Biblioteca Joan Triadú de Vic.

La trobada del Club de lectura Dones i literatura es farà:

Dijous, 13 de gener de 2022 a les 18:30 h. a la Biblioteca Joan Triadú de Vic *

* Activitat sotmesa a les condicions que determini el PROCICAT a causa de la pandèmia de coronavirus. En cas que no sigui possible fer la trobada presencial del Club de lectura Dones i literatura, l’activitat es farà de manera virtual a través de l’aplicació de videoconferència Jitsi Meet.

ETIQUETES: Charlotte Brontë, Club de lectura Dones i Literatura, El profesor