Club de lectura de novel·la negra: El Dragón de Shanghai de Qiu Xiaolong

A la trobada del Club de lectura de novel·la negra del mes de setembre comentarem el llibre El dragón de Shanghai de Qiu Xiaolong.

A la brigada de casos especials de Xangai tots estan estupefactes: amb l’excusa d’un ascens a un càrrec burocràtic, han allunyat l’inspector en cap Chen dels expedients més delicats. Després de comprovar que es tracta d’una trampa, Chen decideix marxar de Xangai, encara que això no l’impedirà que respongui a la petició d’ajuda d’una bonica i melancòlica jove. Chen s’endinsa en un cas ple de mines, mentre investiga als que el persegueixen fins a tal punt d’haver posat preu a la seva vida. L’ex-inspector s’enfronta a la investigació més perillosa de la seva carrera, precisament quan un ambiciós alt càrrec i la seva esposa encaren una renovació comunista. I és que mentre els cants revolucionaris encara ressonen a les ments de tothom i tot i que la propaganda parla de transparència i modernització, l’ambició i la corrupció s’estenen lliurement per la Xina actual.

(Sinopsi de la contraportada)

Qiu Xiaolong (Xangai, 1953 — ) Tot i les grans dificultats que va haver de superar de jove a causa de la persecució política al seu pare, Xiaolong es va llicenciar a la universitat i es va especialitzar en literatura angloamericana. És l’autor de les traduccions al xinès dels grans clàssics d’aquesta literatura com Faulkner, James Joyce, Joseph Conrad… L’any 1988 es va traslladar als Estats Units per ampliar els seus estudis però després dels fets de la Plaça Tiananmen i la repressió i censura posterior ja no va poder tornar a causa de les seves idees polítiques. Així doncs des de finals dels anys vuitanta imparteix classes a la Universitat de Saint-Louis i és l’autor de la saga de novel·les policíaques protagonitzades per l’Inspector en cap Chen Cao que l’ha fet mundialment famós i que se situen a partir dels anys 90 mostrant la realitat social i cultural de la Xina moderna durant el mandat de Deng Xiaoping. Els seus llibres inclouen intriga policial, però també mostren la vida quotidiana dels xinesos i una societat molt desigual amb una extrema pobresa i la gran riquesa dels rics privilegiats vinculats al partit comunista i els grans empresaris.

El dragón de Shanghai (2016) és l’última novel·la traduïda al castellà de la saga, que ja consta de nou títols. Tot i que també es publiquen a la Xina, els llibres de Xiaolong estan sotmesos a la censura i pateixen retallades i canvis importants (per exemple la ciutat de Shanghai s’ha convertit en la versió xinesa dels seus llibres en la inventada Ciutat H). Tot i les dificultats, l’autor fa estades d’un parell de mesos l’any a la Xina per documentar-se per les seves noves obres.

La conductora del Club de lectura de novel·la negra és Elisabet Contreras.

Les persones interessades a participar en aquest Club de lectura ja poden passar a recollir el llibre per la Biblioteca. Per agilitzar les gestions podeu demanar cita prèvia en aquest enllaçper telèfon al 93.883.33.25 o per correu electrònic a b.vic.jt@diba.cat.

La pròxima trobada del Club de lectura de novel·la negra es farà:

Dimecres, 15 de setembre de 2021 a les 19:00 h. a la Biblioteca Joan Triadú de Vic (pati exterior)*

* Activitat sotmesa a les condicions que determini el PROCICAT a causa de la pandèmia de coronavirus. En cas que no sigui possible fer la trobada presencial del Club de lectura de novel·la negra, l’activitat es farà de manera virtual a través de l’aplicació de videoconferència Jitsi Meet.

ETIQUETES: Club de lectura de novel·la negra, El dragón de Shanghai, Qiu Xiaolong