Quim Monzó, 50è Premi d’Honor de les Lletres Catalanes

L’escriptor Quim Monzó (Barcelona, 1952- ) ha estat distingit amb el 50è Premi d’Honor de les Lletres Catalanes que atorga Omnium cultural.

Aquest premi està dotat amb 20.000 euros i una escultura d’Ernest Altés. L’acte d’entrega es farà el dia 4 de juny de 2018 al Palau de la Música Catalana de Barcelona.

Fotografia: www.ara.cat

L’escriptor Martí Domínguez, en nom del jurat, ha destacat que ‘els seus textos són veritables actes notarials d’un temps i d’un país. És un escriptor costumista per l’habilitat de captar l’ànima del seu temps. Monzó és un creador nat de llenguatge. El seu estil és àgil, directe, sarcàstic, enginyós i ha creat escola i ha revitalitzat la literatura catalana.’

El Premi d’Honor s’atorga a una persona que per la seva obra literària o científica en llengua catalana, i per la importància i exemplaritat de la seva tasca intel·lectual, hagi contribuït de manera notable i continuada a la vida cultural dels Països Catalans. Aquest any, però, s’ha caracteritzat per la trista circumstància que el President d’Omnium Cultural, Jordi Cuixart, es troba a la presó pel moment polític actual, un fet que Monzó ha descrit com a indecent. En 50 anys és la primera vegada que el premiat rep una carta per anunciar-li el premi, quan tradicionalment s’ha comunicat sempre telefònicament. Monzó s’ha mostrat agraït i ha declarat que encara no ha trobat les paraules per respondre-li.

El guardó que s’entrega als autors distingits amb Premi d’Honor de les Lletres Catalanes

Quim Monzó va estudiar disseny a l’Escola Massana de Barcelona. Per això, les seves primeres feines van estar relacionades amb les Arts gràfiques i el Disseny gràfic. També va treballar com a guionista a la televisió. A mitjans dels anys 70 va començar a veure publicades les seves obres. Des de llavors n’ha publicat una vintena, entre novel·la i reculls d’articles de premsa i, tot i que escriu cada dia, fa més d’una dècada que no publica cap obra nova.

Les seves obres han estat traduïdes a més de vint idiomes. A més a més, ha col·laborat a diversos mitjans de comunicació (ràdio i televisió) i ha tingut una columna d’opinió a diversos diaris com El diari de Barcelona, l’Avui, El Periódico El País entre altres. Actualment té una columna d’opinió diària a La Vanguardia. Ha traduït diverses obres especialment d’autors nord-americans i ha estat guardonat amb els principals premis literaris en català.

Obres de Quim Monzó:

I a més a més a la Biblioteca Joan Triadú també trobareu:

Per saber-ne més:

ETIQUETES: 50è Premi d'Honor de les Lletres Catalanes, Omnium Cultural, Quim Monzó