Avel.lí Artís Gener (1912-2000).

logoenportadaNúria Puigivila

Enguany celebrem el centenari del naixement d’un mític personatge: Tísner. És per aquest motiu, que diverses institucions organitzen abundants activitats per commemorar la seva vida i la seva obra.

Va ser una figura polièdrica i polifacètica dins del món de les lletres catalanes. Durant la seva vida va tenir vàries professions, entre d’altres, va ser escenògraf, periodista, enigmista, ninotaire, director artístic d’una agència de publicitat, caricaturista satíric, traductor, corrector, a més a més d’escriptor de teatre, novel·la, narracions i prosa i també va col·laborar amb diversos mitjans de comunicació.

Durant la Guerra civil espanyola es va allistar a l’exèrcit republicà, tot i ser antimilitarista i antibel·licista. Després de la lluita es va expatriar a Mèxic amb altres intel·lectuals catalans, entre ells, el seu amic i cunyat Pere Calders i allà va exercir de publicitari i d’escenògraf. Els anys al país americà, el van marcar profundament però sempre va reconèixer tenir un record agredolç d’aquesta època.

Després de 25 anys a l’exili, va tornar a Catalunya amb la seva família, el 1965, i va reprendre la seva activitat periodística i la trajectòria política vinculat a l’independentisme, que el va portar  a participar en l’Assamblea de Catalunya. També reinicià el Centre Català del PEN i va col·laborar amb la creació de l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana.

El nostre protagonista és conegut també, amb el sobrenom de Tísner (unió de les tres lletres finals dels seus cognoms) àlies que va començar a utilitzar durant la seva època de caricaturista en revistes satíriques i que més tard també utilitza per signar la seva obra literària.

És autor de vàries novel·les, 556 Brigada Mixta és la seva primera novel·la, escrita a l’exili i que parla de la guerra; Prohibida l’evasió.; Les dues funcions de circParaules d’Opòton el vellEls gossos d’ActeóEl boà taronjaL’arriscada expedició dels pitecantrops del MontgronyL’invent més gran del segle vint.

També va escriure narrativa com, Al cap de vint-i-sis anysEl pla de la CalmaFora de jocGuia inútil de BarcelonaMèxic i La diàspora republicana (50% biografia i 50% ficció).

Una de les obres més valorades dins del món literari són les seves memòries, Viure i veure, en la qual l’autor selecciona les experiències i vivències vitals amb  fragments, particulartitats i detalls que permeten el lector descobrir la prodigiosa memòria de la qual gaudia aquest autor.

Tísner va fer també traduccions al català d’obres de Borges, García Márquez i Truman Capote, entre altres, i va signar durant anys uns mots encreuats que es publicaven a la premsa i que van tenir una gran popularitat.

Tanmateix, Màrius Serra, en un dels seus articles al diari digital de cultura  Núvol ha convertit Tísner en un acrònim on cadascuna de les lletres  que componen aquest nom propi, es converteixen en una paraula relacionada amb el protagonista:

T – de traductor

I –  d’il·lustrador

S – de soldat

N – de novel·lista i ninotaire

E – d’enigmista

R – de retratista i de reporter

Aquest any, a més de commemorar el centenari del naixement de Tísner, també se celebra el de Pere Calders i el de Joan Sales. La Comissió de Commemoracions de laGeneralitat de Catalunya conjuntament amb l’Ajuntament de Barcelona han creat el web SalesCaldersTisner per aquest mateix motiu, i a dins, hi podem trobar la biografia, la fototeca, la mediateca, rutes literàries, videolits, l’agenda d’activitats, un bloc….

La biblioteca Joan Triadú també vol posar el seu granet de sorra en la celebració del centenari del seu naixement mitjançant l’elaboració d’una petita exposició de la bibliografia de la qual disposem en la nostra col·lecció.

Així que, si us bé de gust redescobrir i reconèixer un gran clàssic modern que va fer una  magnífica aportació a la cultura catalana, ja ho sabeu! Veniu i gaudiu de la lectura!

ETIQUETES: Avel·lí Artís Gener, Tísner