Lluís Solà Sala guanya el premi Lletra d’or 2017

Imatge: Adrià Costa a Nació digital

El poeta vigatà Lluís Solà Sala (Vic, 1940- ) ha estat guardonat amb el premi Lletra d’or 2017 per la seva obra Poesia completa publicada el 2016 per Edicions 1984. Es tracta d’una obra de més de 1000 pàgines que inclou tota l’obra publicada del poeta i 42 llibres de poesia inèdits.

Lluís Solà s’ha dedicat a l’ensenyament, ha estat autor i director de teatre, va fundar i dirigir el Centre d’Osona de l’Institut del Teatre i també ha estat traductor, fundador i director de la revista de poesia Reduccions (de 1977 a 2015). Des de finals dels anys 80 es dedica exclusivament a la poesia.

El premi Lletra d’or distingeix el millor llibre publicat en llengua catalana. Aquest guardó es concedeix des de 1956. No té dotació econòmica, però sí molt prestigi. Com a premi s’entrega un botó de solapa d’or que representa la lletra grega phi Φ, símbol de l’equilibri, creat des dels inicis per un joier de la família Capdevila. És la distinció més prestigiosa de les Lletres Catalanes, ja sigui per la qualitat de les obres guardonades, ja sigui per la composició del jurat i, a més a més, és totalment independent d’editorials o institucions.

Tot i que el Lletra d’or no té bases per escrit, es considera que només es pot rebre una sola vegada. Com a particularitat, els membres del jurat, l’any en que celebren 50 anys participen per última vegada en l’elecció del guanyador i designen un successor/a.

És tradició que l’editor de l’autor guanyador convidi al premiat i al jurat a un àpat on es fa l’entrega del premi. S’espera que l’editor faci “ús i abús” del premi donant una prima econòmica a l’autor o imprimint noves edicions de l’obra guanyadora.

Altres autors guardonats amb el premi Lletra d’or són: Salvador Espriu (1956), Josep Pla (1957), Josep Carner (1958), Joan Fuster (1963), Gabriel Ferrater (1967), Mercè Rodoreda (1976) o Miquel Marti i Pol (1977). Més recentment també l’han rebut Maria Àngels Anglada (1986), Emili Teixidor (2004), Sergi Pàmies (2007) i Jordi Puntí (2011).

Obres de Lluís Solà a la Biblioteca Joan Triadú de Vic:

Traduccions fetes per Lluís Solà a la Biblioteca de Vic:

Altres:

• Reduccions: revista de poesia. Vic: Eumo, 1977-
  • Sunyol, Víctor. En el lloc de les mirades, “L’herba dels ulls” dins Reduccions. Vic: Eumo, 1977- . Núm. 61 (1994-1995), pàgs. 69-74.
  • Verdú, Víctor M.: Lluís Solà: L’arbre constant. Obra poètica 2 dins Els Marges. Barcelona: Curial, 1974- . Núm. 73 (primavera 2004), pàgs. 111-112.
  • Vilà i Folch, Joaquim: Orestes de Lluís Solà dins Serra d’or. Montserrat: Monestir de Montserrat, 1955- . Núm. 190 (juliol 1975), pàg. 57.

Per saber-ne més:

Lluís Solà, el poeta radical Notícia al diari digital cultural El Núvol que inclou la glossa llegida per David Plana, un dels membres del jurat, al restaurant Pitarra de Barcelona durant el dinar on es va entregar el guardó a Lluís Solà el dia 21 de novembre de 2017.

ETIQUETES: Lletra d'or 2017, Lluís Solà, Poesia completa